zaterdag 27 september 2014

Pudding met een vel.

Vandaag bij de Wereld Draait door in de studio meesterkok Robbert Kranenborg.
Robbert heeft weer een recept dat bijna nergens meer op de kaart voorkomt.
Ooit kon je het overal eten, maar Robbert je komt het nergens meer tegen!.
- Inderdaad Mathijs, ik kookte het vroeger nog wel eens in het restaurant "Het waterkonijn" in Belgiƫ, maar dan praat ik over dertig jaar geleden.
- En eigenlijk kom ik het nergens meer tegen. Terwijl Mathijs, het toch echt smullen is.
Hou ons niet langer in spanning Robbert, en vertel... wat ga je voor ons maken?.
 - Nou Mathijs het is de "lait avec une feuille de" oftewel pudding met een vel.
 - Het moet dan wel vanille custard pudding zijn Mathijs met een vel van minimaal een halve centimeter dik.
 - Vroeger veel gegeten in Nederlandse huisgezinnen in Brabant, Zeeuws Vlaanderen tot ver in BelgiĆ«.
 - En bij een enkel frietkot langs de A2.
 - je begint met een liter melk.
 - Dit breng je aan de kook.
 - Net als het begint te koken gooi je er een pakje Sanoma custard doorheen.
 - Gewoon bij de supermarkt te krijgen en volledig meesterschef waardig.
 - Je klopt de melk en het poeder door elkaar en laat het dan in een koelkast afkoelen.
 - Hoe sneller je het laat afkoelen hoe beter.
 - De net aan de kook gekomen melk vormt dan een vel bovenop de pudding waar aan tafel om gevochten dient te worden.
 - In oud Brabantse gezinnen was het gebruikelijk elkaar met een lepel met doperwtjes, aardappelpuree of groene kool te bekogelen.
 - Nooit vlees of vette jus want dat was gewoon zonde en veels te lekker.
 - Maar met name de groene kool was voedsel waarmee men goed mikken kon, en eigenlijk alleen geschikt zoals je weet voor lelijke konijnen.
 - Het hoofd van de tafel, meestal de vader van het gezin bepaalde dan de winnaar.
 - Die mocht dan als eerste het vel opslurpen uit de pan.
Geweldig Robbert, en ik zie dat je twintig pannen in de koelkast voor ons hebt voorbereid.
- Inderdaad Mathijs, ik heb voor al het aanwezige publiek voldoende custard pudding, met vel.
- En dan leek het me leuk dat iedereen even meedeed.
- Zie hier een pan met groene kool en vijfentachtig lepels.
- Ik stel voor Mathijs dat jij na de uitzending de winnaars bepaald?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten