zondag 19 april 2015

Mont Ventoux



Was het eerst nog exclusief aan goede voornemens verbonden bij het begin van een nieuw jaar.

Inmiddels is het trend nummer één.

Sportende veertigers en vijftigers.


Op enig moment zijn ze de prestaties van Ebke Zonderland, Marianne Vos en Joan van den Akker als haalbaar gaan zien.

Ze hebben zich een aluminium of van doordrukvelletjes materiaal gemaakte fiets aangeschaft. (carbon)

En kopen bij hun met pink op te tillen fiets alle hightech snufjes die voorhanden zijn.

Hartslag, zuurstof en alcoholpercentage dienen sportend onderweg gemeten te kunnen worden, en graag wil men weten met welke snelheid men zich ergens bevindt.



Daarnaast zijn meeste mannen praktisch van aard en zo'n lichte fiets scheelt een hoop zere schouders met wind tegen terug in de trein.



De vrouwen worden geweerd bij de aanschaf van de sportartikelen.

Volstrekt logisch, dit zou een verkeerd signaal kunnen gegeven gezien de aanschafprijs van de meeste sportspeeltjes.

Gevolg is wel dat de mannen zelf hun sportoutfit kiezen.

Die zien zich zelf nog steeds als sportieve twintiger of spiegelen zich aan de eerder genoemde sporters.

Je ziet ze dan ook meestal een fel contrasterende nauwsluitend lycra sportbroek met zeemleren binnen of buitenwerk aanschaffen.

De bierbuik wordt strak bijeengehouden door een van reclame voorzien polyester zweet afvoerend, ultra-violetbestendig, ademend shirt.

En de fluorescerende stroken roze of groen op hun outfit doen zelfs bij stilstand snelheid vermoeden.

Dat kan echter ook veroorzaakt worden door de neiging hier zo snel mogelijk van weg te willen kijken.



Is het zeemleer aan de buitenkant bij het kruis van de broek aangebracht betreft het hier een beginnende wielrenner.

Het zeemleer dient namelijk voor de absorptie van bilspleetzweet aan de binnenkant van de broek te zitten.

Je kunt de beginnende wielrenner ook herkennen aan het steeds omvallen bij stoplichten en kruisingen.

Dit vanwege de aan de trapper vast geklikte schoenen.

Die kun je door de verkoper gedemonstreerd, met een handige zijwaartse beenbeweging losklikken, maar dat vergt enige oefening.

En wordt bij menige stop hinderlijk vaak vergeten.



Een enkele fiets is dan ook standaard reeds door de fabrikant voorzien van een Betadine tapkraantje, en een rolletje hansaplast pret pleisters.



Ultieme doel van de MLC (Midlife Lycra Crisis) sporter is een berg.

Op TV ziet men ze tijdens de tour de france in vlot tempo over de Pyreneeën rijden, dus hoe moeilijk kan het zijn?.

Bergen zijn in Nederland echter schaars en bevinden zich over het algemeen in mediterrane landen met een uitstekende bier of wijnkaart.

Een tussenuitstapje met fietsvrienden om er een te gaan bedwingen wordt over het algemeen echter niet gewaardeerd door het thuisfront.

Dit veranderd natuurlijk direct indien er een goed doel mee gemoeid gaat.

De Alpe d'Huez en de Mont Ventoux zijn daarbij favoriet.

Beroepsrenner Laurens ten Dam, ging met  20,6 km per uur in een uurtje over de Mont Ventoux heen.

Maar de gemiddelde Nederlandse vijftigjarige lycra fietser doet er een uurtje of vijf over.

Er is overigens geen treinverbinding naar de top.



Geoefend wordt op bruggen en viaducten.

Met enige fantasie is zelfs de Utrechtse heuvelrug nog als berg van de eerste categorie te beschouwen.

De Mont Ventoux en de Alp d'Huez zijn echter bergen van de vijfde categorie.

De gemiddelde Nederlander kan hier slechts zigzaggend over de weg langs naar boven.

Op de Mont Ventoux zult u onderweg ook Henri Marchant tegenkomen, postbode van Bedoin.

Hij brengt vier keer per dag op zijn bakfiets de post naar het bovengelegen weerstation.

Soms zit ook Marie-Claire zijn dochter in het voorzitje op het stuur en Jean-Pierre zijn zoon op het achterzitje van de bagagedrager.

En een enkele keer zijn vrouw Julianne zijwaarts op de middenstang.

In het haastige voorbijgaan zullen ze u altijd even vriendelijk begroeten en bemoedigend toeknikken.

Meestal is dat het moment dat u slalomvloekend op de berg besluit uw fiets te verkopen.

Franse fiets opkopers weten dit en zullen uw vanaf de kant van de weg een redelijk aanbod doen.

De opbrengst zo zullen ze u verzekeren zal naar een goed doel gaan, bekend als sponsering voor La Bance le Familie.

Een auto zal u naar de top brengen waar u nog eenmaal met u fiets op foto herenigd wordt.



Handig voor Facebook en de door u geronselde sponsors die graag willen weten of u de top bereikt hebt, alvorens hun donatie over te maken.

Voor negentig euro brengt de fietsverkoper u andermaal overeengekomen ook weer naar beneden.



Thuisgekomen begint u met de voorbereidingen voor de marathon van Rotterdam. En later wellicht ook die van New York,

U bereid zich vast voor met een passende outfit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten